תורת המשלוחים, ואיך לצאת מזה בחיים

how-to-deliver3

משלוחים להמונים –

בשנה האחרונה ישנה עלייה עצומה בכמות הרכישות המתבצעות אונליין, ובתיאום מושלם עם המכירות המקוונות צמחו גם המשלוחים עד לבית הלקוח. במדינה קטנה כמו ישראל, לא נשמע הגיוני לארגן משלוח ללקוח שנמצא באותה העיר של העסק שלך, הרי תוך 10 דק׳ הלקוח אצלכם בחנות. אבל במציאות החדשה יותר ויותר לקוחות מצפים שהמוצרים יגיעו אליהם עד הבית, מהר ובזול.  אם יש משהו חשוב ללמוד מהתקופה האחרונה זה שעסק רציני חייב להתקדם ולהקים מערך משלוחים. אם לא ישכיל לעשות זאת הוא ימכור משמעותית פחות. 

בניית מערך משלוחים בצורה טובה היא מרכיב מרכזי בהתרחבות והגדלת העסק לכיוון המכירה המקוונת. עם כל המוטיבציה להסב את העסק לאונליין, צריך לוודא שעושים זאת בצורה נכונה ומבוססת על מחקר עומק. 

אז איך בונים מערך משלוחים ויוצאים מזה בחיים ואולי אפילו עם גרוש או שניים יותר בכיס? אספנו לכם בטריפו את הטיפים החשובים להתחיל לעשות משלוחים.

איך קובעים שיטות משלוח ומחיר משלוח

לפני שאורזים ומעמיסים על הטנדר, חשוב לשבת ולהבין בדיוק איך נכון לעסק שלכם לקבוע שיטת משלוח ומה המחיר הנכון למשלוח. לאיזה אזורים כדאי לשלוח? כמה לגבות עבור משלוח? כמה מהר המשלוח צריך להיות? ובכן, לכל עסק מתאימים דברים שונים התלויים במספר גורמים: המוצרים הנמכרים, מיקום העסק, שולי הרווח מהמכירה, יכולת להשתמש בשירותים חיצוניים ועוד. השיטות המומלצות הן:

  • משלוח חינם – ההטבה של משלוח חינם עד הבית מגדילה משמעותית את כמות הלקוחות המסיימים את הרכישה שלהם בחנות ולא נוטשים את סל הקניות שלהם באמצע. זו אסטרטגיה אפקטיבית מאוד לצורך העלאת אחוז ההמרה (Conversion Rate) בחנות שלכם, אך חשוב להשתמש בה בחכמה ובצורה שלא תשאיר אתכם ללא שולי רווח.
    4 הטיפים החשובים לאפיון משלוח חינם בעסק:
  1. להעלות את מחירי המוצרים  –  כך עלות המשלוח מועמסת לחלוטין על הלקוח (בתחפושת של משלוח חינם). השיטה הזאת לא פוגעת במותג שלכם, כל עוד מצליחים לשמור על רמת מחירים סבירה ומשלוח חינם עד הבית.
  2. לספוג את כל עלות המשלוח – מבלי לעלות את מחירי המוצרים. זו שיטה טובה מאוד להעלאת המודעות למותג שלכם ולהגיע לקהל לקוחות גדול יותר.
  3. לשלב את  שתי השיטות הראשונות – על ידי העלאה קלה של מחירי המוצרים וכך חלק מעלות המשלוח היא עליכם כמוכרים וחלק מגולם במחירי המוצרים.
  4. להציע משלוח חינם רק ממינימום הזמנה – שיטה נפוצה ומוצלחת מאוד. בשיטה זו ניתן לכסות את עלות המשלוח על ידי מכירה של יותר מוצרים בכל הזמנה. בשיטה זו צריך לוודא שלא קובעים מינימום הזמנה גבוה מידי, ובעצם יוצרים רף שלא ניתן להגיע אליו.
  • מחיר קבוע למשלוח – היופי שבשיטה זו הוא הפשטות. מחיר אחיד וקבוע למשלוח נותן וודאות לגבי העלויות גם למוכר וגם לקונה. ניתן לקבוע אזורי משלוח שונים עם מחירים שונים אבל אנחנו בטריפו ממליצים לנסות לקבע כמה שיותר את המחיר כדי שלא יבלבל את הלקוחות וייצור תחושה של חוסר אמון. קיימות חברות שליחויות רבות המציעות מחיר קבוע למשלוח במימדים ומשקלים סבירים, ניתן לשתף איתן פעולה ולבצע מיקור חוץ לעבודת המשלוח.
  • איסוף עצמי – זו השיטה הזולה והנוחה ביותר למוכרים, מאחר ובעל העסק נדרש רק ללקט ולארוז את ההזמנה מראש, והלקוח מגיע לעסק לקחת את המוצרים שהזמין. בשיטה זו לא נהוג לגבות שום עלות על משלוח מאחר והלקוח הגיע עד לעסק לאיסוף. חשוב לחדד ששיטה זו צריכה להתקיים בנוסף לאפשרויות משלוח, וממש לא מהווה תחליף אלא רק תוספת להפחתת עלויות ללקוחות.
  • מחיר משלוח לפי מרחק מהעסק – שיטה זו מתנה את מחיר המשלוח לפי המרחק של הלקוח ממיקום העסק. אנחנו פחות ממליצים על שיטה זו, כי היא מורכבת יחסית לחישוב, ואין בה יתרון משמעותי על שיטות תמחור אחרות.
מרחק מתל אביב לירושלים, מחיר משלוח לפי מרחק מהעסק, מחיר משלוח לפי מרחק מהחנות
כמה רחוק ככה יקר

למוכרים בטריפו כל הפרמטרים האלו מגיעים יחד עם פתיחת החנות, מוזמנים לצפות במדריך המשלוחים כדי לדעת לאפיין משלוחים נכון בחנות שלכם בטריפו.
זהו, אנחנו יודעים איך לשלוח את המוצרים שלנו, הגדרנו לאן אנחנו שולחים ומה המחיר. עכשיו נרצה להבין איך נכון לארוז ולשווק את העסק דרך המשלוחים שלנו.

איך משאירים טעם של עוד ממשלוח

עולם ה eCommerce ממשיך להתפתח עם השנים. אם פעם הציפייה ממשלוח הייתה רק להוות צורת אספקה של מוצרים אל הלקוח, בימינו קבלת המשלוח ופתיחת האריזה הן חלק חשוב מחווית הקניה. מוכרים מבינים שכדי להיות ראשונים בתחרות על הלקוחות הם חייבים לייצר חוויה חיובית גם במשלוח עצמו – מזמני משלוח קצרים וזולים ועד אופן האריזה.

קחו לדוגמא את חברת Trunk Club האמריקאית – החברה שולחת מידי חודש ללקוחותיה אאוטפיט שלם ארוז. Trunk Club רוצים להעביר חוויה של סטייל ופרימיום ללקוח שלהם. אז נכון שהם דואגים לאיכות המוצרים אך הם משקיעים המון גם על חווית פתיחת המשלוח (unboxing). הם מעבירים את החוויה בצורה כל כך טובה שהלקוחות שלהם בוחרים להעלות סרטוני YouTube על פתיחת החבילות. 

משלוח ארוז היטב, נעליים וחולצה ארוזים יפה
דוגמא להשקעה גבוהה במשלוח ובצורת האריזה

ישנן המון צורות להפוך את המשלוח לחוויה שלמה, צריך רק למצוא דרך פשוטה שנותנת ללקוח תחושה שהשירות הוא מעל ומעבר – תחושה שמשאירה טעם של עוד. לדוגמא, עסקים המוכרים מוצרי מזון יכולים להוסיף ספרון מתכונים ממותג המשתמש במוצרים שלהם, לעסקים המוכרים מוצרי משתלה אפשר לצרף מדריך טיפול בצמחים, או להוסיף קוד QR ישירות לחנות שלכם כחלק מהמיתוג שלכם (צוות טריפו יכול לעזור לכם עם זה, ראו דוגמא מטה).

QR Code לדוגמא

איך בוחרים חברת משלוחים?

איך תרצה את המשלוח שלך?

עם העלייה בביקוש למשלוחים אפשר לראות שישנן חברות שליחויות רבות, ולא תמיד יש הבדל משמעותי ביניהן. חשוב לעשות סקר שוק מקיף ולהסתמך על חוות דעת קודמות של מוכרים מהתחום שלכם לפני שמתחייבים לזמן ארוך עם חברה אחת. ישנם גם משתנים מהותיים שאותם חייבים לברר כאשר פונים להצעות מחברת שליחויות, למשל: האם יש מספר מינימום משלוחים ומהו, גודל/משקל מירבי של חבילה, אספקה ואיסוף מכל הארץ בדגש על איו״ש, הערבה ואילת (אם חשוב לעסק שלכם להגיע לשם), אופציה למשלוח לנקודת איסוף במחיר זול יותר (בסגנון Boxit), האם יש התחייבות לכמות משלוחים חודשית מראש או תשלום לרכישת בנק משלוחים, משלוחים בקירור/מעכשיו לעכשיו, ומחיר (לעיתים תלוי בכמות המשלוחים החודשית).

במהלך הבירור, מומלץ ליצור טבלה מסודרת עם כל הפרטים שאספתם מהספקים השונים. כך, יהיה נוח להבחין במהרה באופציה העדיפה ביותר מכל הבחינות החשובות לעסק. אל תשכחו שככל שאתם עושים יותר משלוחים בחודש, ומוכנים להתחייב על כך, הכוח במשא ומתן על המחיר אצלכם, אז אל תוותרו עליו ותדעו להתמקח ולהשוות בין חברות. הכי חשוב, גם אם חברת שליחויות מבטיחה את העולם – לא להתחייב מראש לפני שיצא לכם לעבוד איתם ולראות איך הכל עובד ומתנהל.

העסקים שמוכרים בטריפו יכולים להנות מהטבה של טריפו בשיתוף פעולה עם מספר חברות משלוחים מקצועיות ומומלצות מניסיון של קהילת המוכרים שלנו, עם מחירי משלוח מוזלים. מוזמנים לשלוח לטריפו הודעה כדי לשמוע עוד. חברת משלוחים מומלצת ואמינה קשה למצוא וחשוב להשתמש בניסיון עבר של אחרים כדי למצוא את החברה שמתאימה לעסק שלכם.

איך נכון לתקשר עם לקוח?

כדי להדגיש ולהסביר את המורכבות והחשיבות של תקשורת טובה עם לקוח צריך לכתוב עשרות מאמרים. במאמר הזה נסתפק בתקשורת מול הלקוח סביב נושא המשלוח. 

במה חשוב לעדכן את הלקוח:

  • מתחילים בהודעה אישית על קבלת ההזמנה ועל כך שהיא בטיפול.
  •  ממשיכים בעדכון על כך שההזמנה יצאה למשלוח ואמורה להגיע ב-X ימים הקרובים.
  • אם חברת המשלוחים שלכם עובדת עם מספר מעקב על סטטוס המשלוח שניתן לשלוח ללקוח, חשוב לוודא שמשתמשים באפשרות זו. היא מאפשרת ללקוח לבחור את זמן ההגעה הרצוי, נותנת תחושה של שליטה על ההזמנה ומעלה את רמת שביעות הרצון משמעותית.
  • לאחר קבלת ההזמנה חשוב לשאול את הלקוח איך הייתה החוויה ולבקש את דעתו (גם אם זה בהודעה או במייל אוטומטי). חוות דעת מלקוחות קודמים על המוצרים ועל המשלוח מוסיפות המון לטובת יצירת הזמנות עתידיות.

אגב, בחנויות בטריפו ניתן לשנות את סטטוס ההזמנה בהתאם לשלב בו היא נמצאת. לאחר שההזמנה מגיע ליעד ומסומנת כהושלמה בלוח ניהול ההזמנות, הודעה אוטומטית נשלחת ללקוח  בבקשה להשאיר חוות דעת על המוצרים שלכם – הכל מפורט כאן.

אז מה היה לנו?!

חלק מאוד משמעותי מחווית הקנייה באינטרנט נמצא במשלוח –  ולעיתים הוא גורם מכריע בהחלטת הלקוח לחזור לקנות מאותה החנות בפעם הבאה. השירותיות של העסק לא נגמרת בצילום המוצרים ופרסומם באתר, הוא ניכר ומורגש אף יותר גם בהמשך תהליך המכירה, החל מעדכון שוטף של הלקוח בסטטוס ההזמנה ומתי היא צפויה להגיע אליו, ועד לפתיחת המארז כך שישאר טעם של עוד. לפני שמתחילים לשלוח מוצרים חשוב להערך לכל שלב בהתאם ולבנות מערך משלוחים נכון: להשתמש בפלטפורמה נוחה לקבלת הזמנות, לגבש צורת אריזה שתייצג את המותג שלנו, למצוא חברת משלוחים טובה ובמחיר תחרותי, לדעת לקבל את חוות הדעת מהלקוחות ולהשתמש בה כדי להשפיע באופן חיובי על המשלוחים הבאים. בטריפו אפשר למצוא את כל הכלים האלו בפלטפורמה אחת מאוד נוחה. אפשר ללמוד עוד על הרשמה לפלטפורמת המכירה אונליין של טריפו כאן

מערך המשלוחים של העתיד

תגובות

שתפו כתבה זו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך גם:

0
    סל הקניות שלי
    העגלה שלך ריקה
      הפעלת קופון